۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰

نشست‌ معاون‌ زیر سایه نشست‌ وزیر

وضعیت اداره تئاتر ربطی به معاونت هنری ندارد/ فرصت طرح سؤال تنها برای 5 رسانه

وضعیت اداره تئاتر ربطی به معاونت هنری ندارد/ فرصت طرح سؤال تنها برای 5 رسانه

نشست رسانه‌ای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز 16 اردیبهشت‌ماه در طبقه هفتم تالار وحدت برگزار شد و مدت زمان یک ساعته این نشست تنها فرصت سؤال برای 5 فعال رسانه‌ای را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اصحاب رسانه در طبقه هفتم تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست شاه‌آبادی به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده و همچنین مدنظر در حوزه‌های تئاتر، موسیقی، تجسمی، مد و لباس و آموزش پرداخت. سپس نوبت به اصحاب رسانه رسید تا سؤالات خود را طرح کنند.

معاون هنری در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت بنیاد ادبیات نمایشی و فعالیت آن گفت: محدودیت اعتباری سرعت کار ما را در بنیاد ادبیات نمایشی کم کرد اما جشنواره این بنیاد در شیراز افتتاح و مراسم اختتامیه آن نیز در تهران برگزار می‌شود. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این بنیاد به خوبی فعالیت کند و در سال 92 تمام امور مربوط به آن به سرانجام برسند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر وضعیت حمایت از هنرمندان پیشکسوت توسط معاونت هنری و مرکز حمایت از هنرمندان پیشکسوت یادآور شد: برنامه حمایت از هنرمندان پیشکسوت فعالیت مازاد بر فعالیت صندوق حمایت از هنرمندان است و ردیف بودجه مجزایی به این امر اختصاص پیدا نکرد. البته با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس‌جمهوری حمایت از هنرمندان پیشکسوت انجام می‌شود.


 

شاه‌آبادی یادآور شد: شرایط برای عضویت هنرمندان در مرکز حمایت از هنرمندان پیشکسوت ساده نیست. بالای 60 سال سن، 35 سال سابقه فعالیت، داشتن نشان درجه یک هنری و دارا بودن سبک هنری شرایط در نظر گرفته شده برای این عضویت است.

معاون هنری درباره فعالیت و عملکرد ارکستر ملی و اعتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر تغییر کردن فعالیت این ارکستر گفت: تأکید ما بر این است که ارکستر ملی به سازهای ایرانی و موسیقی ایرانی توجه داشته باشد. ترکیب دیده شده در اجرای اخیر ارکستر ملی تکامل پیدا خواهد کرد و تعدادی از نوازندگان که آزمون‌هایشان باقیمانده تغییر خواهند کرد. اواخر اردیبهشت‌ماه جدول اجراهای ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک اعلام می‌شود. مأموریت اصلی این دو ارکستر توجه به مخاطبان خاص خود است. امسال در برنامه فعالیت‌های ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک با نظم بیشتری جلو خواهیم رفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر تأکید کرد: درباره اداره تئاتر سؤالی از معاونت هنری نپرسید زیرا کار اداره تئاتر از دست این معاونت خارج است و بر عهده معاونت اداری و مالی وزارتخانه است. متأسفم که در مجموعه اتفاقی این چنین رخ می‌دهد و کاری که باید پیش از این و زودتر انجام می‌شد هزینه‌ای بالا در پی داشته است. باید دوستان به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمکین کنند و هر چه زودتر کار بازسازی و بازگشایی اداره تئاتر انجام شود و امیدوارم این اتفاق تا پایان دولت دهم رخ دهد.


 

شاه‌آبادی درباره توجه به آموزش دروس مرتبط با هنرهای سنتی ایرانی توضیح داد: برای احیای آموزش‌های سنتی در آموزشگاه عالی علمی کاربردی رشته‌هایی افزوده خواهد شد. اما این روند نیازمند وجود نظام آکادمیک است و باید تحولی در وزارت علوم در این‌باره صورت بگیرد. ما در بنیاد رودکی کلاس آموزش نقاشی قهوه‌‌خانه‌ای را برگزار کردیم که به دلیل نبود نظام آکادمیک این کلاس با استقبال مواجه نشد. البته مصوبه‌ آموزشگاه عالی علمی کاربردی به نام بنیاد رودکی را گرفته‌ایم و در آن آموزشگاه این دروس را هم مورد توجه قرار خواهیم داد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقف برگزاری جشنواره موسیقی نواحی یادآور شد: توقفی بود که به دلیل حرکت این جشنواره به سمت بین‌المللی برگزار شدن ایجاد شد. این جشنواره در بخش‌های بین‌المللی به دلیل محدودیت‌های ارزی با سرعت پیش نرفت. البته بخش داخلی تقویت شد.

وی درباره وجود موازی کاری بین معاونت هنری و خانه تئاتر در راه‌اندازی بنیاد ادبیات نمایشی گفت: همیشه همه فعالیت‌های بخش دولتی در بخش خصوصی نیز انجام می‌شود. بنیاد ادبیات نمایشی اداره‌کل هنرهای نمایشی یک مرجع برای رسیدگی است. این بنیاد به لحاظ قانونی می‌تواند مرجع باشد.

شاه‌آبادی درباره اداره شدن دو اداره‌کل موسیقی و تجسمی توسط سرپرست افزود: این نقطه ضعف را قبول داریم اما تا پایان دولت دهم با حوزه سرپرستی این دو اداره‌کل کار خود را ادامه می‌دهند تا در پایان کار دولت با تغییراتی که ایجاد می‌شود وضعیت این ادارات کل نیز مشخص می‌شود.


 

این مدیر هنری همچنین درباره دلایل راه‌اندازی مؤسسه ارکسترها یادآور شد: این مؤسسه از قبل ثبت رسمی شده بود. انجمن موسیقی باید به امور انجمن‌های موسیقی سراسر کشور رسیدگی کند اما توان و انرژی این انجمن صرف برنامه ریزی و فعالیت دو ارکستر ملی و سمفونیک می‌شد. ما ترجیح دادیم مؤسسه مدیریت دو ارکستر را عهده‌دار شود و با دریافت حمایتی از دفتر موسیقی باقی حمایت‌های لازم را از طریق فعالیت‌های خود تأمین کند.

معاون هنری در پایان زودهنگام نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به سؤالی دیگر درباره بودجه سال 92 با اشاره به اینکه این بودجه هنوز تصویب نهایی نشده درباره شکست طرح یک دهم درصدی خرید آثار هنری یادآور شد: این طرح شکست نخورد و از حیث ریالی هم برای هنرمندان عرصه تجسمی خوب بوده است. در عمل در خصوص این طرح تداومی را شاهد نبودیم. با این وجود معاونت هنری سالانه 200 میلیون تومان از آثار هنری را خریداری می‌کرد اما در طرح یک دهم درصدی خرید آثار هنری در سال گذشته این مبلغ به یک میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

شاه‌آبادی همچنین درباره دلایل لغو برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفت: قرار بود جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم در مهر ماه و هم در اردیبهشت‌ماه برگزار شود که مسئولان برگزاری این جشنواره در مریوان اعلام کردند آمادگی برگزاری این جشنواره را در دو فصل ندارند. البته قصد ما این بود که برگزاری جشنواره از مهرماه به اردیبهشت‌ماه موکول شود اما محدودیت‌های مالی این امکان را میسر نکرد.

با وجود اینکه تنها حدود یک ساعت از برگزاری نشست رسانه‌ای معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگذشته بود و تنها پنج فعال رسانه‌ای هر کدام دو تا سه سؤال پرسیده بودند، روابط عمومی معاونت هنری اعلام کرد که به دلیل برگزاری نشست رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت سؤال برای خبرنگاران دیگر در نشست رسانه‌ای فراهم نمی‌شود و خبرنگاران متقاضی می‌توانند به صورت اختصاصی سؤالات خود را طرح کنند.

این صحبت باعث شد تا نیمی از خبرنگاران حاضر در این نشست سالن را برای دریافت کارت هدیه و حضور در نشست رسانه‌ای وزیر ترک کنند.

کد خبر 2048389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha